Verksamhetsberättelse Spejarna 2008

Patrullscoutavdelningen Spejarna fortsatte sin verksamhet året 2008 enligt den linje som beskrevs i verksamhetsberättelsen 2007. Ledarpatrullen på avdelningen i början av året bestod av Martin, Tomas, Gustav och Hanna. Under våren valde Gustav att sluta och under hösten började Kevin på avdelningen. Avdelningen har tyvärr saknat AL under hela året.

Avdelningens medlemmar har växlat aningen under året och vi har varit ca 10 stycken scouter på avdelningen. På hösten kom endast tre scouter från junior varav en valde att ta paus. Ett antal tredje års scouter valde under året att sluta på avdelningen av olika skäl.

Vårterminen 2008 började med fokus på hantverk inför hajken De Förtryckta, vi tillverkadebbland annat lajvkläder inför hajken. Vi passade även på att försöka göra fågelholkar. Tack vare snöläget han vi även med att åka pulka.

Vårens patrullhajk inställd då’patrullerna inte kunde hitta ett datum på våren för att genomföra hajken och paddelhajken fick ställas in på grund aav för få deltagare. Till Älghornet kom två scouter. Överlag är det väldigt dålig uppslutning på utomhus och helg arrangemang.

Efter föräldramöte och även en hel del synpunkter från styrelsen under våren på avdelningstävlan lades avdelningstävlan ner.

Avdelning Spejarna deltog på kårens försommarläger på Vässarö som varade i fem dagar. Avdelningen deltog med fem scouter och en ledare.

Under höstterminen deltog avdelningens avdelningsråd på Scouternas Natt. På grund av sista minuten avhopp fick rådspatrullen tävla i rover klassen men trotts det gick det väldigt bra för de som ställde upp.

Hajken Två Pumpar som är försteget till slutprovet Vandraren fick tyvärr ställas in pågrund av för få deltagare.

Under våren och under hösten höll avdelningsrådet i ett möte. Under våren höll även patrulledarna i ett patrullinvigningsmötet. Vi har också försökt få patrullerna att ta större ansvar för sin patrullutrustning, bland annat genom att utse en materialförvaltare i patrullen och alltid erbjuda hantverk som förbättrar patrullutrustningen, exempelvis har patrullkistorna uppgraderats med handtag.

Under året har allt större fokus lagts på lekar efter att vi upptäckt att det varit mycket uppskattat. Flertalet lekvarianter har uppfunnits, mest känd är kanske banan-pingis.

Samtliga tredje års patrullscouter som inte redan gått PL-kursen slutförde PL-kursen under året.

Året började med att ledarpatrullen byggde en provisorisk hylla för ledarpatrullens akriva material och ledarnas eget material i ledarlyan i enlighet med ombyggnadsplanen för scoutgården som presenterats på tidigare stämmor. Därmed fick ledarpatrullen äntligen den hylla som så länge behövts för att kunna jobba effektivt på avdelningen.