På Vässarö löser sig allt, även om det ibland är i sista minuten. Tio minuter innan invigningen till Arcanum så drog åskan, haglet och regnet iväg ut över Östersjön och vi kunde koppla in alla ljud- och ljus- kablar och slå på hela ljudsystemet, så om ni tyckte ljudet var lite ojämnt på invigningen så var det för att vi aldrig han sound checka. Av det kan man lära sig att man skall avhålla sig från trådlösa system om man inte har sound checkat senast vid lunch. Hur det kom sig att scenen byggdes så sent är ett annat intressant inlägg.
Det vi ville åstadkomma med ljudet (och ljuset) var att alla lägrets deltagare skulle kunna följa med det som hände på scen. Eftersom Arcanum slog all-time-high gällande antal deltagare så var detta lite av en utmaning och grundplanen var att bygga Vässarös nya standard scen, placera mixplats längst bak för att höra det som hörs längst bak samt inte stå i vägen. Så vi lade ner en massa tid på scen, hyrde en lång multikabel, investerade i ett mixplats tält, hyrde trådlösa myggor osv.
I detta inlägg tar vi inte upp själva framförandet på scen eftersom vi inte var involverade i det, men det är klart att sättet man pratar och agerar på scen har en väldigt stor inverkan om alla kan se och hänga med.
Ett problem vi hade med scen som påverkade ljudet var också att vi utan att tänka på det byggde scengolvet med för mycket överhäng framåt, det gjorde att skådespelarna stod framför tornen och därmed framför högtalarna. Den missen bör vi undvika i framtiden. I övrigt hade vi rätt i att det krävs en 50 meters multikabel och inget mindre när vi har 2100 deltagare och att ett riktigt mixplatstält är guld värt. Själv hade jag det riktigt kul bakom mixerbordet, ett Allen & Heath GL2200 som vi använde för att få en EQ med dubbla svep på alla ingångar och fyra subgrupper för att kunna komprimera tal och instrument för sig i grupp. I grunden var detta en mycket trevlig uppsättning men vi saknade verkligen soundchecken.
Ljusmässigt så hade vi hängt 9 stycken LED PAR från Futurelight på en 6 meters truss. Det är ungefär det vi skall investera i, fast RGBA i stället för bara vita och två mekaniska terflar. En trevlig egenskap var att scen ljuset inte syntes när uppträdandet startade men sedan när det blev mörkt så såg man tydligare att vi hade scen ljus. Enkelt och effektivt.
Stora Lägerbålet
Ljudmässigt såg det ut som vi hade en rätt bra plan från början. Kör ut all utrustning med en fyrhjuling, sätt upp våra bästa högtalare – Opera 915dx – som main på stativ högt upp och med stort avstånd mellan dom. Kör dom i mono från ena mixerbordskanalen och ta andra mixerbordskanalen och mata till en frontfill. Ta sedan mikrofoner och trådlösa system och soundchecka och hitta all rundgång. Vad kan gå fel?
Jo, trådlösa system utan riktantenn går långt men inte när bäraren har den på ryggen och mottagaren plötsligt skyms av publik. Då tappar man för mycket signal. Antingen får man ta riktantenner, flytta antennerna och/eller så får bäraren ha beltpacket på sidan, inte på ryggen.
Personligen tycker jag att man skall skippa trådlöst på lägerbål för det krånglar till allt i onödan, men det var kul att testa, annars vet man ju inte. Sedan fick vi snabbt problem med högtalarvolymen. Operalådorna spelar högt och rent, men mängden deltagare gjorde att högtalarna på stativ kom på tok för nära publiken, så det som satt närmast klagade högljutt och de som satt längst bak hörde så dåligt att de tappade intresse, dock skall nämnas, att om alla bara höll tyst så hörde vi väldigt bra från mixplats den “låga” volymen till trots. Gör vi om så får vi hissa upp högtalarna högt upp i träden, men en bättre ide är nog att ha grenvisa lägerbål, för det tar för lång tid att fylla hela lägerbålet.
Två små saker till, har man akustisk gitarr så måste man slå på förstärkaren i den, och ännu viktigare, det måste finnas en scen roddare hela kvällen på egen radiokanal så man kan reda upp sådana incidenter snabbt och effektivt.
Spåraravslut
Den här gången ägnade jag eftermiddagen åt att byta ut main topparna på stora scen, Elite 401, mot Opera 915 dx för att testa dom som main toppar, plus att jag soundcheckade ordentligt, letade upp rundgångsfrekvenser med kanal EQn (och det är nu det är underbart med dubbla svep) för att sedan korrigera system EQ:n för de dominerande rundgångsfrekvenserna, och det blev mycket bättre. I min mening är Opera topparna dessutom mycket bättre än Elite topparna rundgångsmässigt. Dessutom så trimmade vi gainen på de trådlösa systemen till perfektion, så i min mening så blev ljudet mycket bättre denna gång.
Resten…
…var jag inte med om, så jag vet faktiskt inte hur det blev.
I övrigt så kan jag bara beklaga att detta var andra sommaren utan Skogsröj.